Verslag Adviesraad Sociaal Domein 21 maart 2023

Aanwezig

Dhr. C. Hogendorf (voorzitter), dhr. H. Cornelissen (plv voorzitter/penningmeester), mw. R. Erkelens, mw. D. Kloppenburg, mw. J. Merens, dhr. R. Steens, dhr. H. Darwish, dhr. E. Vermeer (online), dhr. R. Stoutmeijer en mw. G. Rijneveld (ambtelijk secretaris)

Afwezig

Mw. R. Leurink en ww. M. Rook

Verslag

1. Opening en vaststelling agenda

De voorzitter opent de vergadering en heet iedereen welkom. De agenda wordt gevolgd. 

2. Inspreken toehoorders

Een inwoonster heeft diverse praktische suggesties om binnen de gemeente op te pakken. Hoe kan ze die kenbaar maken? Is er bijvoorbeeld een denktank waar ze haar ideeën binnen de gemeente kwijt kan? De meeste genoemde voorbeelden horen niet bij de Adviesraad Sociaal Domein. Afgesproken wordt dat de ambtelijk secretaris nog contact met haar opneemt.

3. Mededelingen

  • Het kandidaat-lid dat vorige keer aanwezig was om kennis te maken met de Adviesraad Sociaal Domein heeft besloten geen lid te worden van de adviesraad.

4. Informatie (arbeids)participatie en aanpassingen re-integratieverordening

De heer A. (Andre) Steentjes (nieuw teamleider Team Participatie Sociaal Team) en mevrouw J. (Jose) Krechting (beleidsmedewerker Werk) zijn bij dit agendapunt aanwezig.

Mevrouw Krechting geeft uitleg over de ontwikkelen en plannen binnen het Sociaal Team op het gebied van (arbeids)participatie en het Breed Offensief.

In het verleden had Renkum een hoger aantal bijstandsuitkeringen dan gemiddeld, met als gevolg hoge kosten (meer dan 1 miljoen extra). Vanaf 2018 is door allerlei acties ingezet op daling van het bijstandsbestand. In juni 2022 was het aantal uitkeringen historisch laag (550 uitkeringen). De krapte op de arbeidsmarkt heeft hieraan ook bijgedragen.

Dit betekent dat er geen mensen meer in het bestand zitten die snel bemiddelbaar zijn naar werk. Zijn kennen bijvoorbeeld gezondheidsproblemen, financiële problemen, taalproblemen, etc. ‘Winst’ valt nog te behalen op het parttime aan het werk gaan. Uitgangspunt is daarbij dat het financieel ook moet lonen. Daarbij wordt een rekenmodule gebruikt om voor de inwoners inzichtelijk te maken wat deze stap in hun situatie oplevert. Meestal loont extra werk. Bij een echtpaar met kinderen ligt dit soms lastig. In dat geval wordt gekeken of met vergoeding van reiskosten of kinderopvang tijdelijk iets te regelen valt.

De bewoners van instellingen vallen meestal buiten de scoop van de gemeente. Wel wordt soms een beroep gedaan door de zorginstelling op de gemeente voor bijv. bewoners van het RIBW of Pro Persona die langdurige zorg of behandeling krijgen ofwel zelfstandig gaan wonen.

Jose Krechting zal contact opnemen met de Energiewinkel over de bepaling van de ‘bruto hoogte van de bijstand’ die nodig is voor het doen van aanvragen. Dit bedrag (b)lijkt lastig in te vullen voor inwoners.

Gemeenten zijn er verantwoordelijk voor om mensen met een arbeidsbeperking aan het werk te helpen. Vanaf 2015 was hierin een toename, maar die stagneert. Daarom is door de landelijke overheid het zogenaamde Breed Offensief ingesteld. Het doel hiervan is dat door allerlei maatregelen het aantal mensen met een arbeidsbeperking dat werkt te verhogen. De gemeente moet hiervoor de re-integratieverordening aanpassen waarin allerlei voorzieningen (moeten) worden opgenomen. De loonkostensubsidie is hierin een belangrijk instrument. 

Er zijn landelijke eisen, het beleid wordt ook in regionaal verband afgestemd, maar er is ook nog wel ruimtelijk voor gemeentelijke keuzes. Zo kiest de gemeente Renkum ervoor om in te zetten om wervingskosten en persoonlijk budget voor aansluiting met Wmo en Jeugd. De verhoging op deze 2 posten is ook terug te zien in de benchmark met andere gemeenten.

Ook zal meer aandacht gericht worden op statushouders. De taal(opleiding) is een probleem. Het gaat vaak om jongeren die van school komen. De gemeente staat daarom in nauw contact met scholen om al voordat de jongeren van school komen te kijken wat een passende vervolgstap op de arbeidsmarkt is. 

De gemeente financiert geen grote langdurige scholingskosten, maar zet vooral in op vakgerichte opleidingen. Als er nog geen startkwalificatie is, is het streven deze alsnog te halen. Bij personen in de Wajong en WIA is sprake van een arbeidsverleden. 

De Sociale Werkvoorziening is in 2018 afgeschaft (Permar). De mensen zijn in dienst van de gemeente gekomen, de gemeente detacheert ze op een passende plek. Er is sprake van maatwerk. Dit werkt goed. 

Afgesproken wordt dat de aangepaste re-integratieverordening zodra die gereed is naar de Adviesraad Sociaal Domein gestuurd wordt. Op dat moment zal bekeken worden hoe de adviesraad hiermee om wil gaan. 

Mevrouw Krechting en de heer Steentjes worden bedankt voor hun komst en uitleg

5. Signalen aanvragen en uitvoering Wmo en Jeugdhulp

De heer Cornelissen heeft een overzicht gemaakt van de signalen rondom de Wmo en Jeugdhulp die de Adviesraad Sociaal Domein de laatste tijd hebben bereikt. Het verhaal van mevrouw Rook is hierop een aanvulling.

Afgesproken wordt dat de heren Cornelissen en Steens hierover in gesprek gaan met de Manager Sociaal Domein Esther van Haarlem voor de volgende vergadering. De ambtelijk secretaris zal op verzoek van de adviesraad bij dit gesprek aansluiten. De uitkomsten van het gesprek worden besproken in de volgende vergadering, waarbij ook wethouder Mulder aanwezig is. De ambtelijk secretaris zal de beleidsmedewerker Jeugd vragen of het mogelijk is dat de adviesraad uitleg krijgt over pleegzorg en wie daarbij waarvoor verantwoordelijk is.

6. Raadpleeggroep Toegankelijkheid

Op 2 maart heeft een afspraak plaatsgevonden met teamleider B. (Barend) Streefkerk. Wethouder J. (Joa) Maouche was helaas verhinderd. Er staat een nieuw overleg gepland voor 6 april. Hier zullen 2 punten besproken worden:

  • Voorstel tot actief bezoeken en adviseren over fysieke toegankelijkheid in de openbare ruimte van gebouwen met een publieke functie; er heeft gisteren ter voorbereiding hierop met een aantal gemeenteambtenaren uit de buitendienst een ‘Rondje Renkum’ gedaan om de problematiek te verhelderen. Dit is goed en positief verlopen. De raadpleeggroep stelt voor in dorp Renkum te starten; mogelijk heeft de gemeente ook nog (locatie)wensen of prioriteiten? Hoe zit het met ribbeltegels voor slechtzienden in de gemeente?
  • Bewustwordingsactie gemeentehuis in de week van de toegankelijkheid (oktober 2023).

Inwoners met aandachtspunten in de openbare ruimte kunnen eerst verwezen worden naar het Meldpunt Openbare Ruimte. Dit geldt ook voor concrete aandachtspunten van de raadpleeggroep.

7.    Concept-verslag vorige vergadering 

Het verslag wordt ongewijzigd vastgesteld.

8.    Actielijst

De actielijst wordt doorgenomen en door de ambtelijk secretaris aangepast.

9     Communicatie

Geen extra tekst in de Rijn en Veluwe bij de aankondiging van de volgende vergadering.

10. Ingekomen en uitgaande stukken

Deze worden ter kennisgeving aangenomen.

11. Rondvraag

  • Het verslag van de studiebijeenkomst over de Kloof overheid-burgers van 8 maart jl. is toegezonden. Het onderwerp zal gemeld worden aan de wethouder in de vergadering van april en besproken worden in het overleg met Renkum voor Elkaar in de vergadering van mei. Mogelijk ook nog een onderwerp om in de vergadering van juni te bespreken met de communicatieadviseur Sociaal Domein.
  • De geplande studiebijeenkomst op 13 juni wordt verplaatst naar woensdag 5 juli 2023 vanaf 16.00 uur. Iedereen denkt na over thema en locatie.
  • De volgende vergadering staat het thema Jeugd op de planning. Wethouder Mulder is bij deze vergadering aanwezig. Bespreekpunten: studiebijeenkomst en vervolg, signalen en aandachtspunten Wmo en Jeugdhulp, uitleg pleegzorg.
  • Morgen vindt de klankbordsessie ouderenbeleid/vitaal ouder worden plaats. Mevrouw Kloppenburg is daarbij aanwezig.

12. Sluiting

De voorzitter sluit de vergadering en bedankt iedereen voor zijn of haar inbreng.