Verslag Adviesraad Sociaal Domein 27 juni 2023

Aanwezig

Dhr. C. Hogendorf (voorzitter), dhr. H. Cornelissen (plv voorzitter/penningmeester), mw. D. Kloppenburg, mw. J. Merens, dhr. R. Steens, mw. R. Leurink, mw. M. Rook, dhr. H. Darwish, dhr. E. Vermeer, dhr. C. Kroon en mw. G. Rijneveld (ambtelijk secretaris)

Afwezig

dhr. R. Stoutmeijer, mw. R. Erkelens

1. Opening en vaststelling agenda

De voorzitter opent de vergadering en heet iedereen welkom. De agenda wordt gevolgd. Als agendapunt 7a en 7b worden de terugkoppelingen van de twee gesprekken met de Manager Sociaal Domein toegevoegd.

2. Inspreken toehoorders

Hier wordt geen gebruik van gemaakt.

3. Mededelingen

Het college heeft besloten Dorien Kloppenburg per 1 september 2023 nogmaals voor een periode van 4 jaar te herbenoemen als lid van de Adviesraad Sociaal Domein. De formele brief volgt nog.

4. Re-integratie verordening Participatie 2023

Bij dit agendapunt is mevrouw J. (Jose) Krechting (beleidsmedewerker Werk) aanwezig. In de vergadering van 21 maart jl. hebben we eerder al met mevrouw Krechting gesproken over de stand van zaken en ontwikkelingen rondom beleid en uitvoering participatie en de nieuwe Re-integratieverordening Participatie 2023. Afgesproken was zodra de Re-integratieverordening gereed was deze nogmaals te bespreken. 

De reden voor het aanpassen van de Re-integratie verordening zijn de wetswijzigingen in de Participatiewet voor de uitvoering van het Breed Offensief per 1 juli 2023. De doelen zijn:

  • Zorgen dat werkgevers en werkzoekenden elkaar makkelijker vinden;
  • Het makkelijker maken voor werkgevers om mensen met een arbeidsbeperking aan te nemen;
  • Werk voor mensen met een arbeidsbeperking aantrekkelijker maken (bijvoorbeeld door meer inkomen);
  • Mensen met een arbeidsbeperking voor langer tijd aan het werk krijgen.

Inmiddels is de Participatiewet op een aantal punten aangepast, zoals extra inkomensvrijlating voor mensen met een arbeidsbeperking, geen zoekperiode van 4 weken bij een bijstandsaanvraag voor jongeren met een beperking en het aanpassen van de woningdelerskorting. De verordening wordt met name aangepast op:

  • het harmoniseren van het aanbod van ondersteuning aan mensen met een arbeidsbeperking;
  • het opnemen van een expliciete aanvraagmogelijkheid voor ondersteuning op maat.

De verordening moet werknemers en werkgevers een beter inzicht geven in de mogelijkheden van de ondersteuning. Er zijn daarom meer voorzieningen uitgeschreven in de verordening. De VNG-modelverordening is als basis gebruikt en regionaal voorbereid en geharmoniseerd zodat met name werkgevers niet te maken hebben met steeds verschillende voorwaarden. Voor de leesbaarheid zijn de algemene bepalingen uitgebreid (o.a. aanvraagprocedure, reden om aanvragen te weigeren). De verordening gaat in september voor besluitvorming naar college en gemeenteraad.

Expliciete vragen aan de Adviesraad Sociaal Domein:

  1. Zijn er nog inhoudelijke verbetersuggesties?: nee
  2. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de re-integratiemogelijkheden bekend worden bij werkgevers en werknemers/inwoners? Het gaat om verschillende groepen werknemers/inwoners (schatting 1000 totaal in 2023):
  • De groep mensen met arbeidsbeperking die blijvend met ondersteuning werkt (schatting 80 personen, aantal loopt jaarlijks wat op)
  • De groep mensen die een uitkering ontvangt en naar werk begeleid wordt (schatting rond 600/700 personen, voor klein deel van mensen met een uitkering is arbeid niet meer haalbaar).
  • Werknemers die tijdelijk van ondersteuning gebruik (moeten) maken om duurzaam aan het werk te blijven. Dit kunnen in principe alle werknemers zijn, die een door persoonlijke problemen/beperking problemen ervaren bij functioneren op het werk.

De eerste 2 groepen zijn in beeld bij UWV en gemeente. De laatste groep niet. Hoe weten werkgevers en werknemers welke mogelijkheden er zijn als er problemen zijn? Bij voorkeur zelfs om ondersteuning in te zetten voordat medewerkers vastlopen.

De (complexe) verordening zal op maat ‘vertaald’ en ‘gecommuniceerd’ moeten worden, richting alle (potentiële) werknemers en werkgevers. Maar hoe doe je dat? Voor de werkgevers worden op dit moment vooral het Werkgeversservicepunt benut en de contacten met de lokale werkgeversverenigingen (in samenwerking met de afdeling Economische Zaken). Maar hiermee worden momenteel niet alle werkgevers bereikt. Veel werkgevers staan huiverig tegenover contacten met overheden en medewerkers met een arbeidsbeperking. Zoveel mogelijk informatie verspreiden via netwerken blijft van belang. Daarnaast is goede communicatie en vindbaarheid van (begrijpelijk) informatie op het moment dat het voor werkgevers en werknemers relevant is van belang. Dan gaan ze actief informatie zoeken. Uiteraard moeten de reguliere communicatiekanalen ingezet worden: relevante websites, social media, folders, etc. Als aanvullende suggesties wordt genoemd:

  • Naast schriftelijke informatie ook en gesproken versie (filmpje) met duidelijke uitleg op internet: wat is er mogelijk als u een probleem heeft/ondersteuning nodig heeft? 
  • Iedereen die in aanmerking kan komen met werknemers die problemen met hun werk ervaren van de ondersteuningsmogelijkheden op de hoogte stellen 
  • Informatie via de Rotary, Lions Club, etc. verspreiden

Er vindt ook een discussie plaats over jongeren die aan het eind van hun schoolcarrière zitten en waarbij al duidelijk is dat deze bij werk begeleiding nodig hebben, bijv. speciaal en praktijkonderwijs. Het is in eerste instantie de taak van de school om hierin een rol te pakken. Datzelfde geldt voor jongeren die hun diploma niet behaald hebben. Hierbij wordt samengewerkt met de gemeente. Er zijn ook jongeren die na hun schooldiploma vastlopen, relatief vaak jongeren met problemen op het gebied van autisme en ADHD. Maar dan zijn ze helaas vaak uit beeld. Ze komen pas weer in beeld via welzijns- of hulporganisaties of als ze een uitkering aan vragen bij de gemeente. 

Geconcludeerd wordt dat de adviesraad positief is over de verordening en hierop geen inhoudelijke aanvullingen heeft. De adviesraad heeft het traject waarin ze zijn meegenomen en geïnformeerd over de aanpassingen van de Re-integratieverordening zeer op prijs gesteld.

Mevrouw Krechting wordt weer bedankt voor haar komst.

5. Communicatie gemeente richting inwoners 

De heer P. (Peter) van der Graaf is bij dit agendapunt aanwezig. Hij is sinds 11 maanden senior communicatieadviseur bij de gemeente Renkum, met o.a. aandachtsgebied Sociaal Domein. Hij verzorgt o.a. de communicatie van losse items en projecten op het gebied van het Sociaal Domein. Binnen de gemeente valt op dit moment nog winst te behalen in de integratie van de diverse communicatie-onderwerpen en de planning hiervan (niet 3 informatieavonden in Wolfheze in 1 week).

Daarnaast zet hij zich in voor een kanteling in de communicatie vanuit de gemeente die meer op maat en buurtgericht plaatsvindt. Gediscussieerd wordt over de stelling: ‘niemand zit te wachten op informatie van de gemeente’. Informatie over een buurt is bijv. niet interessant als je er niet woont. 

Zijn idee is om per buurt het gebruik van digitale buurtplatforms te stimuleren. Naast onderling contacten in de buurt en het verspreiden van relevante buurtinformatie, kan de gemeente hier op een hoger niveau ook informatie/signalen uit halen voor gewenste acties. Het is nadrukkelijk niet de bedoeling om op de oude wijze alle informatie vanuit de gemeente nu via de buurtplatforms te gaan verspreiden. Het vraagt om een andere tweezijdige communicatie. CBS-gegevens en analyse over de opbouw van een buurt kunnen mogelijk ondersteunend werken (iedereen woont ergens). Naast de communicatie via de buurtplatforms kan de gemeente-informatie op onderwerp verspreiden via een abonnement. Inwoners kunnen hierbij zelf aangegeven voor welke onderwerpen ze belangstelling hebben (bouwprojecten, jeugd, etc.). Hierdoor ontstaat meer ‘communicatie op maat’. 

Met deze communicatievormen heeft de heer Van der Graaf nog geen ervaring opgedaan, maar de technieken zijn er al (bijv. Hopler) en hij heeft er vertrouwen in dat het kan werken. Andere gemeenten hebben hier al een start meegemaakt. Hij heeft hierover ook contact met Renkum voor Elkaar voor een mogelijke verbinding en samenwerking op inhoud. Zij kunnen daarnaast mogelijk ook ondersteunend werken in verspreiding van de informatie via persoonlijke contacten met inwoners. Niet alle inwoners zullen de digitale informatie ontvangen en/of begrijpen.

De adviesraad begrijpt de gedachtegang van het idee voor meer relevante informatie op maat, maar de aanwezigen stellen wel vraagtekens bij de uitvoerbaarheid ervan (te fijnmazig?). Communicatie is een complex geheel. Iemand die in een andere buurt woont, kan wel belang hebben bij informatie over winkels in een ander buurt. Wat zijn de grenzen? En hoe kun je precies bepalen waar iemand behoefte aan heeft? Hoe vind je bijvoorbeeld de werknemer die vast dreigt te lopen in zijn vaste arbeidsovereenkomst (zie onderwerp hiervoor)? 

Aan het eind wordt ook nog kort ingegaan om de communicatie door de Adviesraad Sociaal Domein. De adviesraad geeft advies aan het college op basis van ervaringen en bevindingen van inwoners, om (algemene) veranderingen en verbeteringen te realiseren. De inzet is vooral gericht op actief netwerken en het ophalen van informatie. Communicatie wordt vooral gebruikt voor de vindbaarheid van de adviesraad (zie plan), maar de adviesraad heeft geen ambities om zelf inhoudelijke informatie te verspreiden. De heer de Graaf raadt aan wel positieve resultaten/adviezen te communiceren (pr voor adviesraad).

De heer Van der Graaf wordt bedankt voor zijn aanwezigheid en inbreng.

6. Concept-verslag vorige vergadering

Het verslag wordt ongewijzigd vastgesteld.

7. Actielijst

De wordt doorgenomen. De ambtelijk secretaris past deze aan. N.a.v.: De heer Steens is gisteren bij de bijeenkomst van de gemeente geweest waarin de keuzes bekend werden gemaakt voor de projecten die financiering ontvangen in het kader van de Cultuurvisie. Complimenten aan de gemeente voor het gehele proces en ook deze bijeenkomst.

7a. Terugkoppeling gesprek signalen/aandachtspunten met Teammanager Sociaal Domein

Op 30 mei 2023 hebben de heren Steens en Cornelissen de eerder opgestelde lijst met signalen en aandachtspunten Sociaal Domein besproken met mevrouw E. (Esther) van Haarlem, Teammanager Sociaal Domein. Mevrouw Van Haarlem stuurt nog een verslag van dit overleg met een reactie op de diverse punten. De heren stippen een paar punten aan:

  • Mevrouw Van Haarlem heeft aangegeven het op prijs te stellen dat inwoners met klachten zich direct bij haar melden.
  • De suggestie is gedaan om eens gezamenlijk een ‘klantreis’ binnen het sociaal team/loket gezamenlijk te bespreken (bijv. tijdens volgende studiebijeenkomst?)
  • Het klantcontractcentrum is dagelijks bereikbaar van 8.30 – 17.00 uur. Urgente zaken worden altijd direct behandeld.

7b. Terugkoppeling gesprek pleegzorg met Teammanager Sociaal Domein

Mevrouw Rook heeft gisteren een overleg gehad met de Teammanager Sociaal Domein en een aantal medewerkers over het verloop van crisisopvang, verzoek om hulp bij de gemeente en de uithuisplaatsing pleegkind en aandachtspunten hierbij. Afgesproken is dat de teammanager dit maandag bespreekt met het team en daarna weer contact opneemt met mevrouw Rook. Mevrouw koppelt daarna weer terug aan de adviesraad.

8. Raadpleeggroep Toegankelijkheid

De Raadpleeggroep Toegankelijkheid:

  • is bezig met de organisaties van een (jaarlijkse) bewustwordingsactie voor medewerkers van de gemeente op 2 oktober vanaf 14.30 uur. De leden van de adviesraad zijn daarbij ook welkom.
  • heeft advies gegeven over het stedelijk bouwkundig plan van De Hes.

9. Communicatie

Mevrouw Kloppenburg gaat samen met de heer Stoutmeijer aan de slag met de nieuwsbrief voor de netwerkpartners.

10. Ingekomen en uitgaande stukken

-

11. Rondvraag

  • Vanaf vandaag ontvangen alle inwoners die een bijstandsuitkering ontvangen ook automatisch de GelrePas.
  • Mogelijk onderwerp voor de volgende vergadering van 19 september: verduurzaming van huur- en koophuizen. Hoe verloopt dit bij inwoners met een laag inkomen. Mogelijk in combinatie met de Energiewinkel?
  • Op advies van wethouder Mulder zal contact gezocht worden met een regionale jongerenraad.
  • Waarschijnlijk in oktober zal een raadsontmoeting georganiseerd worden over het thema jongerenparticipatie. Hierbij zal de Adviesraad Sociaal Domein ook uitgenodigd worden.
  • De heer Steens is naar de bijeenkomst over het Lokaal Sportakkoord geweest. Hij neemt deel in de kerngroep.
  • O.a. statushouders hebben behoefte aan een plek voor een BBQ, maar deze is er niet. De heer Darwish stelt een brief met dit signaal op voor het college.
  • Het starttijdstip van de geplande studiebijeenkomst rondom vluchtelingen en statushouders wordt op 5 juli a.s. is vervroegd naar 15.00 uur. Het definitieve programma volgt nog via het organisatiecomité. Vervoer wordt onderling geregeld.

12. Sluiting

De voorzitter sluit de vergadering en bedankt iedereen voor zijn of haar inbreng.