Klachten

Als u niet tevreden bent over het werk van de gemeente zijn er verschillende manier om uw klacht bij ons de melden.

Klacht over de openbare ruimte

Als u een klacht heeft over uw woonomgeving, bijvoorbeeld een kapotte lantaarnpaal, zwerfvuil of hondenpoep geeft u dit aan ons door via een melding openbare ruimte.

Klacht over een besluit

Bent u het niet eens met een besluit dat wij hebben genomen? Dan kunt u geen klacht indienen. Wel kunt u bezwaar maken.

Klacht over het sociaal domein

Het kan voorkomen dat u ongenoegen voelt over de dienstverlening van het Sociaal Team van de gemeente. U voelt zich misschien niet gehoord of u heeft het gevoel dat u verkeerd begrepen bent of u vindt dat niet netjes behandeld bent. Vindt u het lastig om uw ongenoegen duidelijk te formuleren of hierover het gesprek aan te gaan met ons? Dan kan Bureau-Oké u daarbij helpen.

Samen met u zoekt Bureau-Oké naar een informele oplossing. Lukt dat niet? Dan kunt u een officiële klacht indienen. Bureau-OKé kan u ook daarbij ondersteunen. De hulp van Bureau-OKé is gratis. Kijk voor meer informatie op de website www.bureau-oke.nl.

Klacht indienen over de gemeente

Als u vindt dat (een medewerker van) de gemeente u niet netjes heeft behandeld, dien dan een klacht in. Een klacht kan gaan over het gedrag van een medewerker of bestuurder. Bijvoorbeeld als u vindt dat u niet netjes te woord bent gestaan of als u geen reactie van hen heeft gekregen. U kunt uw klacht op 3 manieren indienen:

  1. Online Klacht indienen U logt in met uw DigiD.
  2. Schrijf een brief en vermeld hierin duidelijk waarover u klaagt. Geef aan over wie of wat het gaat en wanneer het voorval heeft plaatsgevonden. Soms is het handig als u kopieën van brieven of documenten bijvoegt. Vermeld uw naam en adres in uw brief. Wij behandelen geen anonieme klachten. Stuur de brief naar Gemeente Renkum, Postbus 9100, 6860 HA Oosterbeek. U kunt het formulier met bijlagen ook sturen naar e-mail klachten@renkum.nl
  3. Bel ons op (026) 33 48 111 en wij proberen de klacht direct op te lossen. Bent u hierover tevreden dan is hiermee de zaak opgelost. Zo niet, dan kunt u de klacht alsnog schriftelijk indienen.

U krijgt een bevestiging als wij uw klacht hebben ontvangen. In deze bevestiging leest u over het verdere verloop van de procedure.

De Nationale ombudsman

Een klacht over de gemeente dient u eerst in bij de gemeente. Bent u het niet eens met de manier waarop uw klacht is afgehandeld? Dan kunt u de klacht indienen bij de Nationale ombudsman.