Organisatiestructuur

Directie

Aan het hoofd van de organisatie staat de gemeentesecretaris samen met de adjunct-directeur. Samen vormen zij de directie. Zij geven leiding aan de organisatie. Samen met teamleiders van 9 teams vormt de directie het management team (MT). De directie geeft direct leiding aan het team contractmanagement en de concernstaf.

Contractmanagement

Intern aanspreekpunt voor (zorg)aanbieders en het algemene inkoopproces.

Concernstaf

Bestuursadvies 

Ondersteuning en (strategisch) advies voor college van burgemeester en wethouders.

Control

Beheren planning- en controlcyclus, interne audits

Informatie

Informatiemanagers en Chief Information Security Officer

Bedrijfsvoering

Advies over inrichting, sturing en afstemming van (primaire) organisatieprocessen

Interne dienstverlening

Personeel en organisatie (P&O)

Sollicitaties, loopbaanontwikkeling, arbeidsvoorwaarden, personeelszaken.

Financiën

Financieel advies, bewaken van gemeentelijke uitgaven, financiële rapportages uit de planning- en controlcyclus

Functioneel beheer

Beheer, onderhoud en optimalisatie van softwareapplicaties, ondersteunen gebruikers

Externe dienstverlening

Burgerzaken

Verstrekken producten en documenten, zoals paspoorten, id-kaarten, rijbewijzen, uittreksels, briefadres, VOG's, verwerken van verhuizingen, eerste vestiging vanuit buitenland, aangifte van geboortes en overlijden, huwelijkssluitingen en geregistreerde partnerschappen, verkiezingen.

Klantcontactcentrum (KCC)

Het eerste contactpunt voor alle inkomende e-mails en telefoontjes, behandelen en verwerken of doorzetten naar verantwoordelijke collega's, receptie

Bestuurssecretariaat

Ondersteuning college, planning en beheer van collegeafspraken en -agenda's, coördinatie college- en MT-bijeenkomsten, kabinetszaken en kinderburgemeester, officiële bezoeken, ontvangsten en activiteiten.

Adviseurs dienstverlening

Verbeteren, uitbreiden en klantgericht maken van (online) dienstverlening, beheer van de website

Veiligheid, Juridische Zaken en Communicatie

Zorg en veiligheid

Beleid en uitvoering gericht op zorg, veiligheid en openbare orde, ondermijning, onbegrepen gedrag, overlast, onrust, incidenten en crisissen.

Toezicht en handhaving

Toezicht en waar nodig handhaving in de openbare ruimte.

Vergunningen

Behandelen vergunningsaanvragen voor evenementen, werkzaamheden in openbare ruimte, alcohol (horeca), standplaatsen en demonstraties.

Algemeen Juridische Zaken (AJZ)

Juridisch advies, contracten, geschillen, regelgeving, juridische ondersteuning bij projecten, Wet open overheid.

Communicatie 

Communicatiestrategie en -advies, interne- en externe communicatie, media- en perscontacten, social media, gemeentenieuws, communicatieve ondersteuning bij projecten.

Gemeentewerf

Groen

Aanleg en onderhoud van groen in de openbare ruimte, afhandelen meldingen.

Sport

Onderhoud en keuringen van sportaccommodaties in openbare ruimte.

Civiel

Repareren van bestrating, straatmeubilair, legen prullenbakken, plaatsing en onderhoud verkeersborden, afhandelen meldingen, speeltoestellen plaatsen en onderhouden.

Tractie 

Onderhoud en keuringen van wagen- en machinepark en gereedschap.

Vastgoed

Onderhoud van gemeentelijk vastgoed.

Verkeer

Plaatsing en onderhoud van (tijdelijke) verkeersborden, strooien, ondersteuning bij evenementen.

Ruimtelijk beleid

Afval en duurzaamheid

Inzamelen en bevorderen van recyclen van huishoudelijk afval en het aanjagen en bevorderen duurzaamheid bij alle taken van de gemeente.

Economische en toeristische zaken 

Economische ontwikkeling in horeca, winkels, midden- en kleinbedrijf, industrie en recreatie en toerisme.

Grondbedrijf 

Beleid en calculaties voor gemeentelijke gronden en gemeentelijk vastgoed.

Juridische en planologische advisering 

Opstellen en controleren van omgevingsplannen, ruimtelijke procedures, Omgevingswet.

Wonen en Ruimtelijke ontwikkeling

Planning en inrichting van de fysieke leefomgeving en woningbouw. Omgevingsplannen, intake van plannen, toetsing bouwplannen, en bewaken kwaliteit en balans tussen wonen, werken, natuur en infrastructuur.

Regisseur ODRA 

Eerste aanspreekpunt voor de Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA)

Ondersteuning

Administratief en financieel

Projecten

Doorwerth Centrum, Spoorwegonderdoorgang Wolfheze, Herontwikkeling Pro Personaterrein Wolfheze, Revitalisering Wilhelminasportpark Heelsum

Regie en Projecten

Water en Riolering

Regie en beheer van water, waterafvoer en riolering.

Wegen 

Regie en beheer van verhardingen, straatreiniging, openbare verlichting, laadinfra, kabels en leidingen, straatmeubilair

Verkeer

Beheer en beleid met focus op verkeersveiligheid, doorstroming en toegankelijkheid. Verkeersmaatregelen en vergunningen voor mobiliteit en parkeren.

Groen, natuur, begraafplaatsen

Beheer van en beleid voor gemeentelijke groenvoorzieningen, parken, natuurgebieden en begraafplaatsen.

Vastgoed

Beheer en ontwikkeling van gemeentelijke gebouwen en gronden, met aandacht voor efficiënt en duurzaam gebruik.

Projecten

Projectcoördinatie voor omgevingsplannen en woningbouw, afstemming met belanghebbenden.

Beleid Sociaal Domein

Beleidsteam Zorg 

Beleidsmatige plannen ontwikkelen in onderwijs, zorg en maatschappij.

Kunst, cultuur en recreatie 

Reguleren, beschermen, aanmoedigen en ondersteunen van creatieve sectoren (schilderkunst, beeldhouwkunst, muziek, dans, literatuur en filmmaken), Airborne.

Beleidsteam Sport

Sportaccomodaties en -participatie - faciliteren van sportbeoefening en verhogen van sportdeelname.

Beleidsteam Participatie, werk en inkomen 

Participatiewet, werk- en inkomen, armoedebeleid, vroegsignalering, schuldhulpverlening en inburgering

Opvang 

Verantwoordelijk voor de opvang, huisvesting en begeleiding van vluchtelingen, statushouders en Oekraïense ontheemden

Zorg

Sociaal consulenten

Hulpverleningstrajecten aan jeugd en jongeren met diverse problematiek (gedragsproblemen, opgroeimoeilijkheden, jeugdzorg), in samenspraak met de jeugdige en het gezin.

Wmo-consulenten (Wet maatschappelijke ondersteuning) 

Gesprekken met inwoners om zorgbehoefte te beoordelen en passende ondersteuning te bepalen, coördineren zorg en voorzieningen, maken plan in samenspraak met hulpvrager, monitoren voortgang samen andere zorg- en welzijnsorganisaties.

Kwaliteit

Waarborgt kwaliteit van zorg en ondersteuning. Evalueren zorgverleners en zorgprocessen om de zorg te verbeteren en te voldoen aan wettelijke eisen.

Participatie

Inkomen en uitkeringsadministratie

Uitkering voor levensonderhoud verstrekken, wet- en regelgeving rond bijstandsverlening uitvoeren, tijdig betaalbaar stellen van uitkeringen, bijzondere bijstand en minimaregelingen. 

Werk en participatie

Inwoners begeleiden naar betaald werk en/of vormen van re-integratie of participatie.

Inburgering

Inzetten, begeleiden en handhaven van het inburgeringstraject, zodat inburgeringsplichtige inwoners op tijd aan de Wet inburgering (2021) voldoen, begeleiding naar werk en participatie van statushouders.

Oekraïne (beleid)

Zorg en veiligheid, financiën, leefgeld en eigen bijdrage, onderwijs.

Schuldhulpverlening

Bijstand zelfstandigen
Organogram gemeente Renkum