Financiële documenten
Hoe en waaraan de gemeente geld uitgeeft, staat in de perspectiefnota, begroting en de jaarrekening. De financiële stukken vindt u in het raadsinformatiesysteem.
Direct naar de financiële documenten
In de perspectiefnota geeft de gemeenteraad de richtlijnen voor het maken van de komende begroting. Er wordt inzicht gegeven in de lopende ontwikkelingen op basis van het coalitieakkoord, wetgeving en andere relevante (externe) factoren en de keuzes die hierop gemaakt worden. De gemeenteraad stelt de perspectiefnota elk jaar in juni vast.
Bij de behandeling van de perspectiefnota kan de raad moties en amendementen aannemen. Daarmee verandert de gemeenteraad bijvoorbeeld bepaalde keuzes of geeft de gemeenteraad het college van burgemeester en wethouders bijvoorbeeld opdracht iets verder uit te zoeken.
De begroting bestaat uit de beleidsbegroting en de financiële begroting. In de beleidsbegroting staan de doelstellingen die wij willen bereiken, welke activiteiten daarvoor in het begrotingsjaar worden uitgevoerd en wat daarvan de kosten zijn. In de financiële begroting worden de financiële consequenties van het voorgenomen beleid op een rij gezet inclusief de afwijkingen ten opzichte van het voorgaande jaar. Ook komt de financiële positie van onze gemeente aan de orde.
Begroting 2025
Inkomsten
De totale inkomsten in 2025 zijn begroot op € 116 miljoen.
- Van het Rijk: € 79,9 miljoen
- Lokale heffingen € 22,9 miljoen:
- Onroerendezaakbelasting (OZB): € 13.905.000,-
- Rioolheffing: € 4.010.000,-
- Afvalstoffenheffing: € 4.165.000,-
- Toeristenbelasting: € 798.000,-
- Reclamebelasting: € 60.000,-
- Overige inkomsten uit rente, dividend, huur, eigen bijdragen: € 13.170.000,-
Uitgaven
De totale uitgaven in 2025 zijn begroot op € 115,8 miljoen.
Samenleving: € 65,4 miljoen
- Inkomensvoorziening: € 15.616.000,-
- Maatwerkvoorziening jeugd: € 14.468.000,-
- Maatwerkvoorziening Wmo: € 13.135.000,-
- Zorg en veiligheid: € 10.706.000,-
- Onderwijs: € 4.233.000,-
- Sport en bewegen: € 2.220.000,-
- Collectieve voorzieningen: € 1.853.000,-
- Gezondheid: € 1.765.000,-
- Integratie en participatie nieuwkomers: € 763.000,-
- Minima: € 594.000,-
Omgeving: € 22,9 miljoen
- Wegen, straten en pleinen: € 4.423.000,-
- Water en riolering: € 3.956.000,-
- Afvalverwijdering en -verwerking: € 3.607.000,-
- Groenonderhoud: € 2.901.000,-
- Omgevingsvergunning: € 1.875.000,-
- Energie en klimaat: € 1.680.000,-
- Ruimtelijke ontwikkeling / Omgevingswet: € 994.000,-
- Verkeer: € 799.000,-
- Bestemmingsplannen / Omgevingsplannen: € 607.000,-
- Kunst, cultuur en cultuurhistorie: € 490.000,-
- Ondernemen en bedrijvigheid: € 407.000,-
- Wonen: € 383.000,-
- Recreatie en toerisme: € 309.000,-
- Bos en natuurbeheer: € 199.000,-
- Milieu en duurzaamheid: € 116.000,-
- Landschap, natuur en landgoederen: € 101.000,-
- Dierenwelzijn: € 71.000,-
Organisatie: € 27,5 miljoen
- Organisatie en bedrijfsvoering: € 15.178.000,-
- Goed bestuur: € 1.574.000,-
- Dienstverlening: € 1.127.000,-
- Huisvesting / gemeentehuis: € 676.000,-
- Samenwerkingsverbanden: € 712.000,-
- Dorpsgericht werken: € 149.000,-
- Overig en onvoorzien: € 5.593.000,-
- Aan reserves: € 2.508.000,-
Water, riolering en afvalverwijdering
Bij water en riolering en Afvalverwijdering en -verwerking lijken de inkomsten hoger dan de lasten. Dit is niet zo. De gemeente maakt meer kosten die betaald moeten worden van die heffingen. Dat zijn overhead, btw, straatreiniging en kwijtscheldingen. In totaal worden 100% van de kosten gedekt door de heffingen.
Meer informatie
In de voor- en najaarsnota informeert het college van burgemeester en wethouders de gemeenteraad over de realisatie van de begroting over de eerste 3 (voorjaarsnota) en 8 maanden (najaarsnota).Ook wordt een prognose gegeven van de uitkomsten (financiën) van de jaarstukken.
In de jaarstukken wordt verantwoording gegeven van het in het afgelopen jaar uitgevoerde beleid en financieel beheer. In programma’s en paragrafen wordt aangeven welke doelstellingen zijn bereikt, welke activiteiten daarvoor zijn uitgevoerd en wat daarvan de kosten waren. Verder wordt inzicht gegeven in de financiële consequenties van het uitgevoerde beleid en in de financiële positie van de gemeente.
Een accountant controleert of de cijfers in de jaarrekening een juist beeld geven van de werkelijkheid. De jaarstukken worden in juni door de gemeenteraad vastgesteld.