Organisatiestructuur
Iedere dag werken we met meer dan 300 collega's (inclusief uitzendkrachten, zzp’ers en stagiairs) aan een goed thuis voor bewoners, ondernemers en bezoekers.
Directie
Aan het hoofd van de organisatie staat de gemeentesecretaris samen met de adjunct-directeur. Samen vormen zij de directie. Zij geven leiding aan de organisatie. Samen met teamleiders van 9 teams vormt de directie het management team (MT). De directie geeft direct leiding aan het team contractmanagement en de concernstaf.
- Contractmanagement: Intern aanspreekpunt voor (zorg)aanbieders en het algemene inkoopproces.
- Concernstaf
- Bestuursadvies: ondersteuning en (strategisch) advies voor college van burgemeester en wethouders
- Control: beheren planning- en controlcyclus, interne audits
- Informatie: informatiemanagers en Chief Information Security Officer
- Bedrijfsvoering: advies over inrichting, sturing en afstemming van (primaire) organisatieprocessen
De 9 teams
Interne dienstverlening
- Personeel en organisatie (P&O): Sollicitaties, loopbaanontwikkeling, arbeidsvoorwaarden, personeelszaken
- Financiën: financieel advies, bewaken van gemeentelijke uitgaven, financiële rapportages uit de planning- en controlcyclus
- Functioneel beheer: beheer, onderhoud en optimalisatie van softwareapplicaties, ondersteunen gebruikers
Externe dienstverlening
- Burgerzaken: verstrekken producten en documenten, zoals paspoorten, id-kaarten, rijbewijzen, uittreksels, briefadres, VOG's, verwerken van verhuizingen, eerste vestiging vanuit buitenland, aangifte van geboortes en overlijden, huwelijkssluitingen en geregistreerde partnerschappen, verkiezingen
- Klantcontactcentrum (KCC): het eerste contactpunt voor alle inkomende e-mails en telefoontjes, behandelen en verwerken of doorzetten naar verantwoordelijke collega's, receptie
- Bestuurssecretariaat: ondersteuning college, planning en beheer van collegeafspraken en -agenda's, coördinatie college- en MT-bijeenkomsten, kabinetszaken en kinderburgemeester, officiële bezoeken, ontvangsten en activiteiten
- Adviseurs dienstverlening: verbeteren, uitbreiden en klantgericht maken van (online) dienstverlening, beheer van de website
Veiligheid, Juridische Zaken en Communicatie
- Zorg en veiligheid: beleid en uitvoering gericht op zorg, veiligheid en openbare orde, ondermijning, onbegrepen gedrag, overlast, onrust, incidenten en crisissen
- Toezicht en handhaving: toezicht en waar nodig handhaving in de openbare ruimte
- Vergunningen: behandelen vergunningsaanvragen voor evenementen, werkzaamheden in openbare ruimte, alcohol (horeca), standplaatsen en demonstraties
- Algemeen Juridische Zaken (AJZ): juridisch advies, contracten, geschillen, regelgeving, juridische ondersteuning bij projecten, Wet open overheid
- Communicatie: communicatiestrategie en -advies, interne- en externe communicatie, media- en perscontacten, social media, gemeentenieuws, communicatieve ondersteuning bij projecten
Gemeentewerf
- Groen: aanleg en onderhoud van groen in de openbare ruimte, afhandelen meldingen
- Sport: onderhoud en keuringen van sportaccommodaties in openbare ruimte
- Civiel: repareren van bestrating, straatmeubilair, legen prullenbakken, plaatsing en onderhoud verkeersborden, afhandelen meldingen, speeltoestellen plaatsen en onderhouden
- Tractie: onderhoud en keuringen van wagen- en machinepark en gereedschap
- Vastgoed: onderhoud van gemeentelijk vastgoed
- Verkeer: plaatsen en onderhouden van (tijdelijke) verkeersborden, strooien, ondersteuning bij evenementen
Ruimtelijk beleid
- Afval en duurzaamheid: inzamelen en bevorderen van recyclen van huishoudelijk afval en het aanjagen en bevorderen duurzaamheid bij alle taken van de gemeente
- Economische en toeristische zaken: economische ontwikkeling in horeca, winkels, midden- en kleinbedrijf, industrie en recreatie en toerisme
- Grondbedrijf: beleid en calculaties voor gemeentelijke gronden en gemeentelijk vastgoed
- Juridische en planologische advisering: opstellen en controleren van omgevingsplannen, ruimtelijke procedures, Omgevingswet
- Wonen en Ruimtelijke ontwikkeling: planning en inrichting van de fysieke leefomgeving en woningbouw. Omgevingsplannen, intake van plannen, toetsing bouwplannen, en bewaken kwaliteit en balans tussen wonen, werken, natuur en infrastructuur
- Regisseur ODRA: 1e aanspreekpunt voor de Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA)
- Ondersteuning: administratief en financieel
- Projecten: Doorwerth Centrum, Spoorwegonderdoorgang Wolfheze, Herontwikkeling Pro Personaterrein Wolfheze, Revitalisering Wilhelminasportpark Heelsum
Regie en Projecten
- Water en Riolering: regie en beheer van water, waterafvoer en riolering
- Wegen: regie en beheer van verhardingen, straatreiniging, openbare verlichting, laadinfra, kabels en leidingen, straatmeubilair
- Verkeer: beheer en beleid met focus op verkeersveiligheid, doorstroming en toegankelijkheid. Verkeersmaatregelen en vergunningen voor mobiliteit en parkeren
- Groen, natuur, begraafplaatsen: beheer van en beleid voor gemeentelijke groenvoorzieningen, parken, natuurgebieden en begraafplaatsen
- Vastgoed: beheer en ontwikkeling van gemeentelijke gebouwen en gronden, met aandacht voor efficiënt en duurzaam gebruik
- Projecten: projectcoördinatie voor omgevingsplannen en woningbouw, afstemming met belanghebbenden
Beleid Sociaal Domein
- Beleidsteam Zorg: beleidsmatige plannen ontwikkelen in onderwijs, zorg en maatschappij
- Kunst, cultuur en recreatie: reguleren, beschermen, aanmoedigen en ondersteunen van creatieve sectoren (schilderkunst, beeldhouwkunst, muziek, dans, literatuur en filmmaken), Airborne
- Beleidsteam Sport: sportaccomodaties en -participatie - faciliteren van sportbeoefening en verhogen van sportdeelname
- Beleidsteam Participatie, werk en inkomen: participatiewet, werk- en inkomen, armoedebeleid, vroegsignalering, schuldhulpverlening en inburgering
- Opvang: verantwoordelijk voor de opvang, huisvesting en begeleiding van vluchtelingen, statushouders en Oekraïense ontheemden
Zorg
- Sociaal consulenten: hulpverleningstrajecten aan jeugd en jongeren met diverse problematiek (gedragsproblemen, opgroeimoeilijkheden, jeugdzorg), in samenspraak met de jeugdige en het gezin
- Wmo-consulenten (Wet maatschappelijke ondersteuning): gesprekken met inwoners om zorgbehoefte te beoordelen en passende ondersteuning te bepalen, coördineren zorg en voorzieningen, maken plan in samenspraak met hulpvrager, monitoren voortgang samen andere zorg- en welzijnsorganisaties
- Kwaliteit: waarborgt kwaliteit van zorg en ondersteuning. Evalueren zorgverleners en zorgprocessen om de zorg te verbeteren en te voldoen aan wettelijke eisen
Participatie
- Inkomen en uitkeringsadministratie: uitkering voor levensonderhoud verstrekken, wet- en regelgeving rond bijstandsverlening uitvoeren, tijdig betaalbaar stellen van uitkeringen, bijzondere bijstand en minimaregelingen
- Werk en participatie: inwoners begeleiden naar betaald werk en/of vormen van re-integratie of participatie
- Inburgering: inzetten, begeleiden en handhaven van het inburgeringstraject, zodat inburgeringsplichtige inwoners op tijd aan de Wet inburgering (2021) voldoen, begeleiding naar werk en participatie van statushouders
- Oekraïne (beleid): zorg en veiligheid, financiën, leefgeld en eigen bijdrage, onderwijs
- Schuldhulpverlening: bijstand zelfstandigen