Melden zorgfraude
Twijfelt u of de rekening van uw zorgaanbieder wel klopt? Krijgt u of iemand anders niet de zorg waarvoor wordt betaald? Komt een zorgverlener minder vaak dan is afgesproken. Dan kan er sprake zijn van fraude. Dit soort situaties kunt u bij ons melden. Want wij vinden het belangrijk dat inwoners de zorg krijgen die ze echt nodig hebben en daar recht op hebben.
Informatiefilm over zorgfraude
Hoe meldt u zorgfraude?
Meld vermoeden van zorgfraude bij het Meldpunt zorgfraude. Melden kan ook anoniem. Melden van vermoeden van zorgfraude kan door:
- een bericht te sturen naar e-mail toezichtsociaaldomein@renkum.nl (niet anoniem);
- een brief te sturen naar Gemeente Renkum, t.a.v. Sociaal Domein, Handhaving, Postbus 9100, 6860 HA Oosterbeek (anoniem of niet anoniem);
- te bellen naar (026) 33 48 111. Vraag naar handhaving van het Sociaal Domein (anoniem of niet anoniem).
Welke informatie geeft u door?
Hoe nauwkeuriger u de informatie aan ons doorgeeft, hoe eerder en beter wij dit kunnen onderzoeken. Wij gaan vertrouwelijk om met de informatie die u aan ons geeft. We zorgen er altijd voor dat u niet zonder zorg of hulp komt te zitten.
Wij vragen u de gegevens van de vermoedelijke fraudepleger(s) en de betrokken inwoner(s) en de volgende informatie door te geven:
- op wie heeft de fraude betrekking?
- waar vindt de fraude plaats?
- vanaf wanneer is sprake van fraude?
- waarom meldt u een vermoeden van zorgfraude? Beschrijf de situatie zo uitgebreid mogelijk. Vermeld hierbij zoveel mogelijk feiten zoals namen, relatie tussen betrokken personen, manier van werken, soort zorg, werktijden, kentekenplaten, adressen, enzovoort.
- hoe bent u dit te weten gekomen?
- mogen wij contact met u opnemen als wij nog vragen hebben? Zo ja, hoe?
Wat gebeurt er met uw melding?
- Als uw melding bij ons binnen is, onderzoeken wij de mogelijke effecten voor u en/of degene(n) die zorg krijgen.
- Als het nodig is (en u meldt niet anoniem) nemen wij misschien contact met u op om de melding met u te bespreken.