eHerkenning
Wat is eHerkenning?
eHerkenning is een digitale identificatie voor uw organisatie, net zoals burgers zich identificeren met DigiD. Met eHerkenning krijgt uw organisatie de digitale bevoegdheid om bij de gemeente bepaalde (aan)vragen en meldingen in te dienen. Het is een soort toegangspoort die controleert of u daadwerkelijk bent wie u zegt dat u bent, maar ook of u mag doen wat u wilt doen. Kijk voor meer informatie op www.eherkenning.nl
Voordelen eHerkenning
Met eHerkenning wordt het eenvoudiger om online zaken te doen met verschillende overheden en bedrijven. U kunt met 1 inlogmiddel, een eHerkenningsmiddel, veilig inloggen bij alle aangesloten organisaties. U hoeft dan niet meer voor elke organisatie een ander inlogmiddel te gebruiken. Andere voordelen zijn:
- U heeft een persoonlijke internetpagina (PIP), waarop u uw (aan)vraag of melding kunt volgen en inzien.
- eHerkenning wordt een steeds belangrijker inlogmiddel om zaken te doen met de overheid.
- U bespaart tijd en kosten, doordat u zich voor de meeste zaken niet meer aan de balie van het gemeentehuis hoeft te melden.
- U bespaart veel papierwerk door online aan te vragen.
- Voor de vervolgaanvraag hoeft u uw organisatiegegevens alleen maar te controleren, deze worden automatisch voor u ingevuld.
- U kunt formulieren tussentijds bewaren in de PIP, en later weer doorgaan met invullen.
Hoe vraagt u eHerkenning aan?
Er zijn verschillende leveranciers voor eHerkenning. Op eHerkenning.nl vindt u een stappenplan om eHerkening aan te vragen voor uw bedrijf. Daar maakt u ook uw keuze voor een leverancier en betrouwbaarheidsniveau. U bent verplicht om minimaal niveau 2+ af te nemen om bij de gemeente (aan)vragen te doen.